La construcció de la fàbrica
El projecte de l’edifici va ser encomanat a l’arquitecte Josep Oriol Mestres i Esplugas, que el realitzà entre 1854 i 1855, període al que pertanyen els plànols que es poden contemplar a aquesta entrada. En el disseny, Mestres va saber donar a la part funcional una aire artístic, no sols en allò referent a la composició del conjunt, sinó en molts dels seus elements. L’obra va ser ejecutada pel Mestre d’obres Andreu Carbonell.
El Diario de Barcelona, en el seu número del 18 d’abril de 1855, dóna la notícia de la construcció i fa una amplia descripció de les diferents dependències de l’edifici que tenia una característica planta en forma de U que deixava al mig un gran espai per on discorria el camí d’accés a la fàbrica des de l’entrada per la carretera de Port, emmarcat per dues fileres de plàtans que encara avui es conserven.
Tenia una sala central de 34 m per 16 m, dues laterals de 36 m per 15 m i altres quatre de 23 m per 9 m i, als costats, dos grans assecadors coberts. Únicament per acord de la venda, que va incloure una condició específica, van mantenir la casa i la xarxa de canalitzacions que construí Erasme de Gònima a l’antic prat.
Totes les noves naus acollien les diferents seccions, la de blanqueig, la de tint, la d’estampat, la d’assecat, així com, també, el laboratori, el taller de serraleria i fusteria, les premses, la bàscula i la sala de màquines de vapor, amb dos motors de 60 cv. A la part posterior es trobava el gasòmetre i el dipòsit de gas d’hulla, gas amb que sil·luminava tot l’interior de la fàbrica.
Destacava de forma singular la xemeneia i la torre de l’edifici central amb un gran rellotge, que donà popularment el nom a la construcció.
La construcció es va conservar sense alteracions al llarg del segle XIX, fins que es va obrir a principis del segle XX la nova via proyectada per l’arquitecte Jaume Gustà el 1890. El traçat del passeig, denominat primer de la Indústria i, més tard, del Port Franc i de la Zona Franca, afectà la fàbrica i obligà a enderrocar una part de la tanca i de l’angle oest de la part porterior de l’edifici.
Text: Oriol Granados, Centre d’Estudis de Montjuïc
En aquest enllaç a la línia de temps de la Carta Històrica de Barcelona que ha desenvolupat el Museu d’Història de Barcelona es pot apreciar la planta de la nova fàbrica amb la seva característica forma d’U.